Canon 5DS İncelemesi
Canon, 6 Şubat 2015 tarihi itibariyle Canon 5DS ve 5DS R isimli 2 adet 50 megapiksellik –yaşayan- efsane model tanıttı dünyaya. İncelemeye geçmeden önce belirtmeliyim ki, daha önce izleyicilere 5DS Serisi hakkında merak edilenleri sormuştum; dolayısıyla bu geri dönüşler doğrultusunda bir çalışma hazırlamaya çalıştım. Bu incelemede, iki ürün arasındaki farkları anlattığım bölüme gelinceye kadar, makineleri 5DS ve 5DS R diye ayırıp sözü uzatmak yerine, yola 5DS diyerek devam edeceğim.
Canon 5DS serisi; doğa, manzara, portre, mimari, dokümantasyon çekimleri gibi hemen hemen her alanda kullanılabilen, yüksek çözünürlüğe ihtiyacı olanlar için üretilen, 50.6 mp çözünürlüğü ile dünyanın en yüksek çözünürlüğüne sahip D-SLR fotoğraf makinesi olma özelliğini taşımaktadır.
Böylece Canon, orta format fotoğraf boyutunu daha kompakt bir gövdede, kolay ve sezgisel bir arayüzle beraber, geniş lens, flaş yelpazesi ve AF teknolojisiyle birleştirdi.
5DS ve 5DSR arasındaki farkı basitçe şu şekilde belirtebiliriz: Canon 5DS R versiyonu, anti-aliasing filtrenin iptal edilmiş versiyonudur. Bu filtre, “Low Pass Filtre” veya “Düşük Geçiş Filtresi” diye de adlandırılıyor. Düşük Geçiş Fitresinin olmayışı daha yüksek keskinlik sağlarken, fotoğraflarda moire sorununun görülmesine neden olabiliyor. Ağırlıklı olarak kumaş çekimi yapmıyorsanız, 5DS R sizlere çok daha keskin fotoğraflar sağlayacaktır.
5DS Serisi orta format makinelere göz kırptığı için bunu piyasadaki diğer makinelerle kıyaslamanın oldukça yanlış olduğu kanısındayım. Bana sıklıkla yöneltilen soruların başında, makinenin ISO performansının neden 6400 ile kısıtlandığı gelmekte. Bugün hangi orta format kameraya bakarsanız bakın, bu ISO Değerlerine yeni yeni ulaştıklarını görürsünüz.Elbette burada Canon 5DS’in, orta format makinelerle aynı kalitede olduğunu söylemiyorum. Gerek büyük sensörleri, gerekse renk gamutları ile çok farklı makineler. Fakat Canon, 5DS Serisinin megapiksel özellikleriyle orta format ölçüsünü yakalıyor.
Canon 5DS görücüye çıktığından bu yana, bana gelen soruların iki numarasında, “Canon 5D Mark IV artık çıkmayacak mı?” yer almaktaydı. Yazının hemen başında bu konuya açıklık getirmek istiyorum: Canon 5D Mark IV çıkacak. İsmi bu olabilir de olmayabilir de. Burada önem arz eden husus şu ki, Canon 5D Mark III‘ün devamı çıkacak.
Canon, 5DS serisi ile tamamen yeni bir segment ve bu segment, yüksek çözünürlüğe gereksinim duyan kullanıcılar için oluşturuldu.
5D Mark III piyasadayken Nikon, D800 ve D810 gibi modellerle megapiksel yarışını bir üst tura taşımıştı. Ancak Nikon 36 megapiksele çıkarken, üzerinde durulması gereken bazı noktaları atladı. Bu süreçte Canon megapiksel yarışında diğer markaların arasında yer almış görünse de aslında bu zaman zarfı içinde üreteceği 50 megapiksellik canavarı kullanıcılara kusursuz olarak sunmak istiyordu. Özellikle titreşimlerin minimize edilmesi, 50 megapiksel gibi ciddi bir çözünürlük boyutunda en büyük zorunluluklardan biriydi.
Canon Ürün Planlama Departmanından Kisyoshi Tachibana, 5DS için şunları söylüyor:
“5DS Serisinin çalışmalarına başlarken üretim departmanındaki mühendislere söylediğim ilk şey, fotoğraf çekerken kamera tarafından oluşabilecek içsel titreşimlerin minimize edilmesi olmuştu. Sadece tripod üzerinde kullanılabilecek bir fotoğraf makinesine “EOS” adını vermemiz Canon olarak bizlere yakışmazdı. Ürün daha piyasaya çıkmadan önceki toplantılarda çekim hızının saniyede 4 kare olması üzerine konuşmalar oluyordu fakat yönetim kadrosu bu sayının saniyede 5 kareye çıkarılması konusunda oldukça ısrarcıydı ve bizi en çok zorlayan konulardan biri bu oldu. Ancak bunu da başardık. 16 kanaldan okuma yapabilen gücümüz sayesinde bütün bu zorlukların üstesinden geldik.”
- 50 megapiksel Full Frame Sensör
Canon 5DS Serisi; Manzara, Reklam, Stüdyo, Mimari ve Reprodüksiyon çekimleri yapan fotoğrafçıları hedef alan 50megapiksellik tam kare sensöre sahip.
- 2 Adet Digic 6 İşlemci
2 adet Digic 6 işlemci sayesinde, Canon 5DS serisi saniyede 5 fotoğraf çekebiliyor ve bu fotoğraflar 50 megapiksel. Aslına bakarsanız bu gerçekten çok yüksek bir performans. Canon 5D Mark III saniye de 6.5 kare çekiyor 5D Mark III’ün fotoğrafları 22.3 megapiksel. Yani saniyede 1.5 kare fark ile 2 katı megapiksel oranını kaydedebilen bir işlemciden bahsediyoruz. Tabii yeni işlemciyle beraber 16 kanallı kayıt sistemini de unutmamak gerekiyor.
16 kanal okumalı çift DIGIC 6 İşlemcisi sayesinde;
- JPEG Large/Fine: Yaklaşık 31 kare (UDMA 7 CF kart ile yaklaşık 510 kare)
- RAW: yaklaşık 12 kare (UDMA 7 CF kart ile yaklaşık 14 kare)
- RAW+JPEG Large/Fine: yaklaşık 12 kare (UDMA 7 CF kart ile yaklaşık 12 kare)
- Tamamen Yenilenmiş Motorlu Perde Sistemi:
- Canon, 5DS Serisini üretirken çekim sırasındaki titreşimi minimize etmek için büyük bir çaba içerisindeydi. Bu titreşimi azaltmanın yolu, ilk olarak, her fotoğraf çekiminde açılıp kapanan perde sistemini değiştirmekle başladı. Canon, 7D Mark II’yle birlikte geliştirmeye başladığı perde sistemini, 5DS serisi ile tamamen motorlu bir sisteme oturtup, perdenin oluşturabileceği titreşimleri de minimize etmeyi başardı. Tabii böylesi elektronik bir perdenin pil ömrünü kısaltacağı açıktı. Başarılı çalışmalar sonucunda bu sistemin harcadığı güç de azaltıldı. ICP Tasarım Departmanından Toshifumi Urakami durumu şöyle özetliyor: “Yaptığımız deneylerde, Canon 7D Mark II’nin perde sistemi bize yol gösterici oldu. Bu perde sistemi saniyede 10 kare çekebilmesi açısından tamamen farklı bir yapıya sahipti. Bizim yaptığımız, bu sistemi daha basit ve daha kontrollü bir hale getirip, 5DS Serisi için optimize etmek oldu.”
- Güçlendirilmiş Tripod Bağlantı Noktası
- Gecikmeli Ayna Kilitleme MenüsüHalihazırda Canon’un çoğu DSLR fotoğraf makinesinde Ayna Kilitleme Sistemi bulunuyor. Ayna Kilitlemeyi aktif hale getirdiğimizde deklanşöre basıp fotoğrafı çekiyoruz. Ardından deklanşöre tekrar basınca çekim için açılan aynamız kapanıyor. Böylelikle, aynanın kapanırken oluşturabileceği olası titreşim fotoğrafa etki etmiyor. Bu özellikte, dilerseniz, alışık olunan biçimde, deklanşöre iki kez basarak fotoğraf çekimini tamamlayabilir, yine dilerseniz deklanşöre bir kez bastıktan sonra zaman ayarı girerek aynanın açılıp kapanmasını kontrol edebilirsiniz.
- Beyaz Öncelikli Otomatik Beyaz Ayarı Menüsü
- Canon 5DS Serisi ile Canon ailesine gelen özelliklerden biri de “Beyaz Öncelikli” otomatik beyaz ayarı. Daha önce beyaz ayarımızı otomatikte bıraktığımız çekimlerde kimi zaman istenilen beyazlık net bir şekilde algılanamayabiliyordu. Bu özellikle birlikte, artık makinemizin Otomatik Beyaz Ayarı menüsüne 2 ayrı seçenek geliyor: “Ortam Öncelikli” ve “Beyaz Öncelikli
- Timelapse & Bulb Çekim İmkanı
- Canon 5DS, içinde Intervalometre olan ilk 5D Serisi. Artık fotoğraf makinemiz bir yandan bulb modunda diğer yandan timelapse çekim yaparak bize istediğimiz zaman aralığında istediğimiz kadar fotoğraf çekebilme özgürlüğü tanıyacak. Bulb modundayken 1 saniyeden 99 saat 59 dakika, 59 saniye uzunluğunda fotoğraf çektirmek mümkün. Fotoğraf çekim sayısını ise 1 ila 99 kare arasında ayarlayabiliyorsunuz. Bu ayarda 00’ı seçerseniz fotoğraf makineniz siz durdurana kadar fotoğraf çekecektir. 5DS, Timelapse video çekimlerini MOV formatında kaydediyor. Timelapse video çekebilmek için fotoğraf makinenizi “video” moduna aldığınızda “timelapse” menüsü aktif hale geliyor. Aksi durumda, “Fotoğraf Çekim” modunda “Ara Zamanlayıcı” menüsünden çekim başlatırsanız, makineniz size sadece fotoğrafları verecek, çekimi video formatında kaydetmeyecektir.
- Canon Fotoğraf Stili – İnce Ayrıntı
“Fotoğraf Stili” olarak bizlere sunulan “İnce Ayrıntı” menüsü sayesinde artık JPEG çekimde çok daha keskin sonuçlar alabiliyoruz. Mantık olarak makine, keskinliği yükseltip kontrastı azaltıyor. Böylelikle fotoğraftan elde edeceğimiz detaylar da artmış oluyor. Bunun dışında, “Keskinlik” sekmesinin altına, “İncelik” ve “Eşik” olarak iki farklı seçenekle karşılaşıyoruz. “Eşik” kısmını artırdığınız zaman, dijital noise (gürültü) olan yerlerdeki keskinliği azaltıyor. Böylece fotoğrafımız daha net, daha temiz görünüyor.
- 150.000 RGB Ölçüm Sistemi
- Canon, 5DS Serisinde Canon 7D Mark II’de kullandığı 150.000 pixel’lik ölçüm sistemini kullanıyor. Bu sensör, mavi/kırmızı/yeşil ve kızılötesi ışıklara karşı çok hassas ve çok daha tutarlı fotoğraf ölçümü yapabiliyor. Bu sistem, sensöre düşen ışık bilgisini 252 alana bölüp doğru renkleri ve ölçümü almamızı sağlıyor. Fakat burada belirtmek isterim ki, 1DX serisinde olduğu gibi, spot metering özelliğinde AF noktalarından hâlâ ölçüm alamıyoruz. İlk kez bir 5D serisinde, 150.000 piksellik RGB ölçüm sistemi Otomatik Netleme Sistemine yardımcı oluyor. Yardımcı olduğu konular ise, kadrajda yer alan objelerin belirlenmesi ve bu objelerin hareketi sırasında takip edilmesi.
- 1.3x ve 1.6x Crop İmkanı
- İlk defa burada, bir Canon fotoğraf makinesinde kırpma özelliğini görüyoruz. Burada 2 farklı kırpma modumuz bulunuyor: 1.3x ve 1.6x çarpanlı kırpmalar. 1.3x çarpanlı kırpmada 30 megapiksel (6,768 x 4,512), 1.6x (APS-C) çarpanda ise 19 megapiksel (5,424 x 3,616) boyutunda fotoğraflar elde ediliyor. Böylelikle Canon 5DS serisi ile 400mm’de çekim yaparken, 1.6x kırpma modunu açarsanız, size 640mm’ye eşdeğer fotoğrafı 19 megapikselde sunuyor. Bu ise Canon 5D Mark III’ten yalnızca 4 megapiksel daha düşük bir çözünürlük demek.
- Kişiye Özel Kişileştirilebilir Ana Menü
- Canon, piyasadaki diğer ürünlere kıyasla her zaman en sade menüye ve her alandan kullanıcı için sezgisel kolaylığa sahip fotoğraf makineleri üretiyor. Bununla da kalmayıp, bizlere bütün tuşları kendimize göre yeniden programlayıp kişiselleştirme olanağı da sunuyor. Böylelikle istediğiniz tuşa istediğiniz özelliği atayabiliyorsunuz. Canon, 5DS Serisiyle beraber, artık klasikleşen Hızlı Kontrol Ekranı’nı da kişileştirmeye uygun hale getirdi. İstediğiniz alana istediğiniz özelliği yerleştirebiliyor, yaklaşık 30 farklı menü kombinasyonu arasından dilediğiniz düzenlemeyi yapabiliyorsunuz
- .
- Akıllı Vizör
Bizlere ilk olarak Canon 7D Mark II‘yle birlikte tanıtılan “Akıllı Vizör” teknolojisi 5DS serisinde de yer alıyor. Artık vizörümüz yukarıdaki görüldüğü gibi. Tabii bu görsel sizi korkutmasın. Fotoğraf makinemizdeki kırpma modlarını kullanırsanız, fotoğraf makinesi otomatik olarak bir çerçeve yapıyor ve kırpılan alanları vizörde karanlık olarak gösteriyor. Burada mavi çerçeve 1.3x kırpma modunu, yeşil çerçeve 1.6x kırpma modunu, kırmızı çerçeve ise kare format fotoğraf kırpma modunu aktif hale getiriyor. Aşağıdaki görselleri istediğiniz gibi ekleyip çıkarabiliyorsunuz, bunun yanı sıra, ekranın üstünde bir terazi bulunuyor. Bu özellikle, fotoğraf çekiminde istenmeyen eğikliklerin önüne geçebiliyorsunuz.
- Anti Flicker Özelliği
- 150.000 piksellik RGB ölçüm sisteminin bir artısı da “Anti Flicker” özelliği. İnsan gözü, florasan gibi yapay ışıklardaki renk değişimlerini ve dalgalanmalarını anlamaz. Fakat fotoğraf makinemizin sensörleri bunları anlar ve çektiğiniz fotoğraflarda farklı tonlamalar ve dalgalanmalar görülebilir. Ancak “anti flicker” özelliği ile bu görüntü probleminin de önüne geçilmiş oluyor.
- USB 3.0
Canon 5DS ile artan megapiksele paralel olarak dosya boyutlarımız da yükseldi. Dosya boyutunun yükselmesi, aktarım süresinin artması anlamına geliyor. Bu aktarım süresini düşürmek için artık 5DS serisi ile birlikte USB 3.0 teknolojisi kullanılacak. Diğer bir deyişle, artık eski kablolarımızı kullanamıyoruz.
Canon 5DS serisinde, halihazırda çoğu kullanıcının ergonomik açıdan beğendiği 5D Mark III gövdesinin dış yapısı kullanılarak yine kullanıcı dostu bir ürün tasarlanmış. Bir Canon 5D Mark III kullanıcısı, hayatına 5DS ile devam etmeye başladığında herhangi bir zorluk çekmeden ve alışma süreci yaşamadan fotoğraf çekmeye devam edecek.
Canon’a göre, gövdelerin dış yapılarında sadece iki fark var:
- Ön yüzdeki Canon ambleminin daha büyük olması
- Renk tonu olarak farklı bir siyah kullanılması
Fakat makinenin içine girdiğiniz zaman işin rengi değişiyor; bütünüyle yenilenmiş bir makineyle karşı karşıya kaldığımızı anlıyoruz. 2 adet Digic 6 işlemci, 50megapiksellik Full Frame Sensör, yenilenmiş perde sistemi, güçlendirilmiş tripod bağlama bölümü gibi yeniliklerden söz ediyoruz. Tamamen magnezyum gövde yapısıyla, en zor koşullarda bile fotoğraf çekme imkanı sunuyor. Bununla beraber, 5DS Serisi toza ve neme artık abisi 1DX kadar dayanıklı. Gövdemiz 0 ila 40 derece aralığında rahatlıkla çalışabiliyor.
152 x 116.4 x 76.4mm boyutlarındaki 5DS, tartıda 845 gram geliyor.
Fotoğraf makinemizde 1 adet CF 1 adet de SD hafıza kartı slotu bulunuyor. CF kartlarda UDMA hafıza kart hızlarına kadar destek veriliyor. SD kart slotunda ise SD, SDHC, SDXC ve UHS-1 hafıza kartlarını kullanabiliyor ve aynı anda 2 karta farklı formatlarda fotoğraf kaydedilebiliyor. Örneğin; CF karta RAW formatta kayıt yaparken SD karta ufak boyutta JPEG’leri keyfinizce kaydedebiliyorsiniz.
Fotoğraf makinemizin bağlantılarına bakılacak olursa; mikrofon girişi, PC Flaş Senkron girişi, Uzaktan kumanda girişi, USB 3.0, Mini HDMI ve NTSC ya da PAL anagol video çıkışları görülecektir.
Kutu İçeriği;
- Canon 5DS ya da 5DS R
- LP-E6N Pil
- LC-E6 Şarj Aleti
- Vizör Lastiği
- Gövdeye özel olarak gelen Askı
- Kablo Koruyucu
- IFC-150U II Kablo USB 3.0
- EOS Digital Solution Disk
- Türkçe Kullanım Kılavuzu
- Canon Eurasia Garanti Belgesi
İncelemeyi yazmadan önce sizlere, 5DS Serisi hakkında merak ettiğiniz konuları sormuştum. En çok gelen sorulardan bir diğeri ise; 50 megapiksel fotoğrafları nasıl işleyeceğimiz ve bu fotoğrafları nasıl saklayacağımız idi. Yukarıdaki kıyaslama tablosunda, bu inceleme için yaptığım ISO testlerinde çektiğim fotoğrafların boyutlarını görebilirsiniz. Fotoğrafların isimlerine baktığınızda, sayı değeri en düşük olan 100 ISO olarak düşünebilirsiniz. 5DS R ve 5D Mark III’te ISO değeri ve fotoğraf boyutu doğru orantıda artıyor. Bunu, aşağıdan yukarı olan isim sıralamasından rahatlıkla anlayabiliyoruz.
- 5DS R’de gece fotoğraf çekimleri 70 megabyte’tan başlayarak, 12.800 ISO’da 84 megabyte boyutlarına ulaşıyor.
- 5D Mark III‘te ise gece fotoğraf çekimleri 28.4 megabyte’tan başlayarak, 102.400 ISO’da 51 megabyte boyutlarına ulaşıyor.
5DS Serisinde çekilen fotoğrafları işlemek için güçlü bir bilgisayara ihtiyacınız olacağı kesin. Benim kullandığım bilgisayar 512 SSD, 16GB Ram ve i7 işlemciye sahip. Fotoğrafları, Camera Raw’da işledikten sonra kayıt kısmına gelince bilgisayarın fanları hızlıca dönmeye başlıyor 🙂
Burada sizlere ne yazık ki spesifik olarak hangi özelliklere sahip bir bilgisayar almanız gerektiğini söyleyemiyorum ancak, en az 8GB Ram ve SSD hard disk’e sahip bir bilgisayarda düzenleme yapmanızı öneririm. Aynı zamanda bu fotoğrafları hızlıca aktarabilmek adına USB 3.0 uyumlu bir bilgisayara sahip olmanız size zaman kazandıracaktır.
Şimdi gelelim en çok merak edilen bölüme: “Canon 5DS Serisi ve 5D Mark III’ün farkları”.
Aslında yukarıda “Neler Yeni?” kısmında bahsettiğim tüm özellikler 5DS Serisinin 5D Mark III‘ten farklı olduğu noktalar. Burada tekrar edip bilgi kalabalığı olmasını istemiyorum.
5D Mark III’ün 5DS’ye oranla üstünlüklerine bir göz atalım:
- Clean HDMI Çıkışı
- Kulaklık Çıkışı
- ISO 102.400’e çıkabilme
Yazımın bu bölümünde sizlere 2 farklı kıyaslama yapacağım. Birincisi, Canon 5DS R ile 5D Mark III çözünürlük ve megapiksel karşılaştırması olacak. İkincisinde ise dışarıda yaptığım çekimlerde gece ISO performansları yer alacak.
Keskinlik çekimi testini, Canon 5DS R ve Canon 5D Mark III ile karanlık bir odada 2 adet harici flaşla, manuel ayarlarda gerçekleştirdim. Fotoğraflar 2 saniye gecikmeli çekim modunda tripod üzerinde çekildi. Çekimi gerçekleştirdiğim düzeneği aşağıdaki fotoğrafta görebilirsiniz
Şimdi ise, yukarıdaki fotoğrafın çeşitli yerlerinden alınmış %100 crop örnekleriyle kıyaslamaları göreceğiz.Lens olarak Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM kullanılmış, çekimler RAW formatta yapılmıştır. Herhangi bir post process’ten geçmeyen fotoğraflar Adobe Camera’da açılıp JPEG’e çevrilmiştir.
ISO Farkı;
5DS R ve 5D Mark III ISO testinin örnek fotoğrafını aşağıda görebilirsiniz. Lens olarak Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM kullanılmıştır. Testimiz yine tripod üzerinde 2 saniye gecikmeli çekimde gerçekleşmiştir. Bu testte fotoğraflar her iki makinenin de en üst çözünürlüğünde elde edilmiş ve sonrasında hepsi 5D Mark III’ün boyutuna indirgenmiştir. Çekimler RAW formatta yapılmış ve yine herhangi bir post process’ten geçmeyen fotoğraflar, Adobe Camera’da açılıp JPEG’e çevrilmiştir.
Her iki makineyle yapılan çekimlerde, Canon 5DS Serisinin renkleri çok daha iyi okuyup bunu daha iyi işlediği açık. Özellikle ISO testine baktığınızda, 5DS’nin renkleri daha naturel, 5D Mark III’ün daha canlı verdiğini görüyoruz. Bu tonlama ağırlıklı olarak portre ve ürün çekimi yapan fotoğrafçılar için gerçekten büyük fark yaratacaktır. Bu tarz çekimlerde renkleri gördüğümüz gibi fotoğraflamak isteriz ve bunun için çeşitli teknolojiler kullanırız. 5DS, artık yeni işlemci ve ölçüm sistemlerinin de gücüyle çok daha iyi renk tutarlılığı sunuyor bizlere.
Öncelikle, “5DS” ismi nerden geliyor, ondan başlayalım. 5DS Serisi “mark” ibaresi almadı; çünkü bu tamamen yeni ve özel bir segment. Aslında makinenin yanındaki “S” harfi, eski ağabeylerden 1Ds’den geliyor. 2012’de görücüye çıkan 1DS serisi, daha hızlı olan 1D Serisine göre daha kaliteli fotoğraf veriyordu. 5D Serisinden de bu gelenek devam ettirilmiş ve makine 5DS adını almış. Buna ek olarak, 5DS R’nin “R” harfi ise “Resolution”dan geliyor. Yani çözünürlük.
5DS ve 5DSR arasındaki tek fark, Canon 5DS R’de anti-aliasing filtre kullanılmamış olmasıdır. Bu filtre “Low Pass Filtre” ya da “Düşük Geçiş Filtresi” diye de adlandırılıyor. Düşük Geçiş fitresinin olmaması bizlere daha yüksek keskinlik sağlarken, fotoğraflarda moire problemini ortaya çıkarabiliyor. Ağırlık olarak kumaş çekimi yapmıyorsanız, 5DS R almanız sizlere çok daha keskin fotoğraflar sağlayacaktır.
İnternette birçok yerde 5DS R’de “Low Pass Filtre” olmadığı yazıyor. Çünkü bunu böyle anlatmak çok daha kolay; fakat işin aslı biraz farklı… 5DS bugüne kadar üretilen bütün Canon modelleriyle aynı sistemde çalışıyor ancak işler 5DS R modelinde değişiyor. Canon, ilk defa bir fotoğraf makinesinde Low Pass Filtre’yi iptal etti. 5DS R için tamamen farklı bir Ar-Ge yapıldığından, makinenin üretim maliyeti 5DS’e göre arttı. 5DS R modelinde aslında 2 adet Low Pass Filtre var. Evet, yanlış duymadınız 2 adet! Bu filtrelerden bir tanesi fotoğraf makinesine gelen ışığı ayıklarken, ikinci Low Pass Filtre bunu tekrardan birleştiriyor, böylelikle Low Pass Filtre etkisi ortadan kalkmış oluyor ve buna istinaden fotoğraflarımız daha keskin olurken, özellikle kumaş ve benzeri ürünler çekilirken bir moire etkisi oluşuyor.
Canon 5DS Serisinin Menülerini aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.
https://www.youtube.com/watch?v=RIiZEXzh-Vg
Canon 5DS Serisi, Canon 1DX ve 5D Mark III serisindeki 61 noktalı otomatik netleme modülünü kullanıyor. Bu 61netleme noktasının 41 tanesi cross type, 5 tanesi ise double cross type. Yani daha düşük ışıkta daha hızlı netleme yapmamız kolaylaşıyor. İlk defa bir 5D serisinde, bir ölçüm sistemi, AF sistemine objelerin yerlerinin belirlenmesinde ve obje takibinde yardımcı oluyor. Böylelikle AF sistemi ve ölçüm sistemi obje takibi için birlikte çalışmış oluyor.1DX serisinde olduğu gibi, spot metering özelliğinde AF noktalarından yine ölçüm alamıyoruz.
Senaryo 1 Becerikli Çok Amaçlı Ayar;
Genel çekimler için en ideal olan AF ayarıdır. Çekeceğiniz objenin hareketini tahmin edebildiğiniz zamanlarda kullanılması tavsiye edilir.
Senaryo 2 Olası Engelleri yoksayarak, özneleri takibe devam et;
Bu Çekim modu; tenis, kelebek, yüzücüler ve kayakçılar için en ideal çekim modudur. Fotoğraf makinesi, objeyi netlerken engelleri göz ardı ederek hızlı bir şekilde objeyi netlemeye çalışır.
Senaryo 3 Aniden AF Noktalarına Giden Öznelere Anında Odaklan;
Bu çekim modu ise, motorsiklet yarışları, otomobil yarışları, kayakçılar, skateboard çekimleri ya da Freestyle hareketler yapan kişileri çekmek için en ideal çekim modudur.
Senaryo 4 Çabuk Hızlanan veya yavaşlayan özneler için:
Bu çekim modu; futbol, basketbol ya da motor sporları için ideal çekim modudur.
Senaryo 5 Her yöne hızla hareket eden kararsız özneler için;
Bu çekim moduna ise verebileceğimiz örnek, buz pistinde kayan kayakçılar olabilir.Hızları yüksek ve pistte herhangi bir yöne gidebilmeleri olasıdır.
Senaryo 6 Hızı ve hareket yönü değişen özneler için:
Bu çekim modu ise, ritmik jimnastik ve benzeri hareketleri yapan kişileri çekmek için idealdir.
Canon 5DS Serisinin Motor Modlarını ve Perde Sistemini aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.
https://youtube.com/watch?v=ytKLsZC7a-M%3Frel%3D0
Analog fotoğraf makinelerinden bildiğimiz çoklu pozlama özelliğini ilk olarak Canon 5D Mark III’te görmüştük. Menüsüne girdiğimiz zaman hangi ayarlarda çekmek istiyorsak seçiyoruz. Bize sunulan seçenekler ise şöyle:
Eklemeli
Ortalama
Parlak
Koyu
Pozlama sayısı olarak maksimum 9 adet fotoğrafı tek fotoğrafta birleştirebiliyoruz. HDR menüsünde olduğu gibi çektiğimiz bütün fotoğrafları kaydedebiliyoruz. Üst üst bindirilmiş olan fotoğrafı RAW formatında kaydedebilme özelliği de mevcut.
Aşağıdaki seçeneklerden çoklu pozlama modunu test edebilirsiniz.
Video kısmına giriş yapmadan önce peşinen söylemek istediğim bir konu var: Eğer video çekimleriyle çok haşır neşirseniz 5DS serisi sizin makineniz değil. Şimdilik video çekimleri için 5D Mark III’e yönelmenizi ya da halihazırda 5D Mark III sahibiyseniz 5DS almamanızı öneririm.
5DS Serisi 1080p 30 fps, 720p’de 60 fps video çekebiliyor. Bunun yanı sıra ALL-I ve IPB kayıt yapabiliyor. 5D Mark III’te Clean HDMI çıkış ve kulaklık girişi bulunuyor ki, bu iki özellik video kullanıcıları için olmazsa olmazlar. Bunların dışında focus peaking, zebra uyarıları gibi video çeken dostlarımız için hayati önemi olan ayarlar da bu makinede yer almıyor.
- .MOV Uzantılı MPEG-4 AVC / H.264
- 1,920 x 1,080 boyutta 29.97p, 25p ve 23.976p.
- 1,280 x 720 boyutta 59.94i ve 50i.
- 640 x 480 boyutta 29.976p ve 25p.
5DS Serisi video çekimi için uygun fakat makinenin üretilme amacı video çekmek değil.
Aşağıdaki videolar Imovie programı ile işlenmiştir.
https://youtube.com/watch?v=9eMnWIlwNNE%3Frel%3D0
Aşağıdaki videoda bazı kadrajlarda tripod kullanılmamıştır.
https://youtube.com/watch?v=kYaxuXvoXLM%3Frel%3D0
Aksesuar uyumluluğuna baktığımız zaman;
Canon Wireless File Transmitter WFT-E7 V2 ve WFT-E7’nin ilk versiyonuna yapılacak olan yazılım güncellemesi ile kullanabiliyor.
Flaş ve flaş tetikleyciler; Canon (90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT
Battery Grip;BG-E11
Uzaktan Kumanda; Wireless Controller LC-5, Remote Controller RC-6 and Speedlite 600EX-RT
GPS; GPS GP-E2
Pil; LP-E6N – LP-E6
Şarj Aleti: LC-E6
Adaptör: ACK-E6
Canon 5DS Serisi Full Frame bir sensöre sahip olduğu için, bu gövdede sadece EF bayonetli lensleri kullanabiliyoruz. Bunun dışında Canon, -5DS Serisi ile birlikte- bu makineyle en keskin sonuçları alabileceğimiz lensleri de açıkladı:
Zum Lensler
- EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
- EF 11-24mm f/4L USM
- EF 16-35mm f/4L IS USM
- EF 24-70mm f/2.8L II USM
- EF 24-70mm f/4L IS USM
- EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
- EF 70-200mm f/4L USM
- EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM
- EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
- EF 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4x
Geniş Açı Sabit Lensler
- TS-E 17mm f/4L
- TS-E 24mm f/3.5L II
- EF 24mm f/1.4L II USM
- EF 24mm f/2.8 IS USM
- EF 28mm f/2.8 IS USM
- EF 35mm f/2 IS USM
- EF 35mm f/1.4L II USM
Standart Sabit Lensler
- EF 40mm f/2.8 STM
- EF 50mm f/1.2L USM
- EF 50mm f/1.4 USM
- EF 50mm f/1.8 II
- EF 50mm f/2.5 Compact Macro
Telefoto Sabit Lensler
- EF 85mm f/1.2L II USM
- EF 85mm f/1.8 USM
- TS-E 90mm f/2.8
- EF 100mm f/2 USM
- EF 100mm f/2.8 Macro USM
- EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
- EF 135mm f/2.0L USM
- EF 200mm f/2L II USM
- EF 200mm f/2.8L II USM
- EF 300mm f/2.8L IS II USM
- EF 400mm f/2.8L IS II USM
- EF 400mm f/4 DO IS II USM
- EF 500mm f/4L IS II USM
- EF 600mm f/4L IS II USM
- EF 800mm f/5.6L IS USM
Şüphesizki çoğu fotoğrafçı 50 megapiksel fotoğraf boyutuna ihtiyaç duymuyor. Fakat bu çözünürlüğe ihtiyacı olan fotoğrafçılar için gerçekten en doğru tercihin 5DS Serisi olduğunu söyleyebilirim. Geçenlerde Sevgili İbrahim Kahraman Hocamızla beraberdik. Kendisi dünyaca ünlü bir mimari fotoğrafçısı. Hali hazırda Hilton Worldwide’in yetkili fotoğrafçısı ve bununların dışında da diğer otel zincirlerini yurtiçi ve yurtdışı olmak üzere çekiyor. Kendisiyle konuşurken, Canon 5DS R çıkmasaydı, yüksek çözünürlük için Orta Format fotoğraf makinelerine geçeceğini belirtti. Özellikle mimari çekimlerde Canon Tilt Shift Serisi lenslerinin bir benzerinin olmaması ve optik kaliteleriden çok memnun olduğunun da altını çizdi.
Özetlemek gerekirse, Canon bizlere 5DS Serisi ile birlikte 50.6mp çözünürlüğü bizlere sunuyor böylelikle Canon orta format fotoğraf boyutunu daha kompakt bir gövdede, kolay ve sezgisel bir ara yüzle beraber, geniş lens, flaş yelpazesi ve AF teknolojisiyle birleştirdi.
Canon 5D Mark III’le kıyasladığınız zaman 5DS Serisinin daha keskin ve renkleri çok doğal verdiğini göreceksiniz. ISO performansı olarak kıyasladığımız zaman ise 5D Mark III bir adım önde. Bunların dışında fotoğraftan çok video ile ilgileniyor iseniz, 5D Mark III yine sizin için doğru tercih olacaktır. Fakat ben şuanda fotoğraf makinesi alacak olsam, 5D Mark III yerine kesinlikle 5DS Serisini düşünürdüm.
Desteğinden dolayı Alper Aşıkoğlu‘na çok teşekkür ederim.
https://youtu.be/uxulTrEYpgU