Key Museum – Klasik Otomobil Müzesi

Çok uzun zamandan beri ismini duyduğum Key Museum Klasik Otomobil Müzesini sonunda gezebildim. Benim gibi otomobil meraklısıysanız, bu müzenin ismini mutlaka duymuşsunuzdur. İstanbul’da yaşayanlar için alternatif olarak Koç Müzesi var ancak Key Museum tamamen otomobil odaklı bir müze diyebilirim. Müzeden kısaca bahsetmek gerekirse, Murat Özgörkey ile Selim Özgörkey’in otomobil ve koleksiyonerliklerinden doğdu diyebiliriz. Key Museum 7.000 metrekare alana kurulmuş. Zaten hemen yanında ise Key Holding’in diğer iş kollarının fabrika ve depolarını görebiliyoruz.

Bu yazıda bulunan görsellerin üstüne tıkladığınız zaman büyük hallerini slayt gösterisi olarak izleyebileceğinizi hatırlatmak isterim.

Ulaşım:

Navigasyona(Google Maps) Key Museum diye yazdığımız zaman, navigasyon bizi arka yollardan götürdüğü için ilk olarak yanlış bir yolda olduğumu düşündüm. Çünkü genellikle fabrika ve depoların olduğu bir bölgede ilerliyordum. Sonrasında Key Museum tabelasını görünce rahatladım.

Adnan Menderes havaalanından yaklaşık 25dakika içerisinde, İzmir’den de yaklaşık 40 dakikada Key Museum’a ulaşabiliyorsunuz. Müze,  Torbalı’da yer alıyor.

Key Museum Giriş Ücreti:

Tam bilet – 20.00 tl
İndirimli bilet – 10.00 tl ( öğrenciler, öğretmenler, 65 yaş üstü )

Müze, Pazartesi – Salı günleri hariç haftanın diğer günleri 10.00 – 17.00 saatleri arasında ziyarete açık olduğunu bilmenizde fayda var.

Key Museum’un açılması güç kapısından içeri girdiğiniz zaman (çok ağır bir kapı) karşımıza BMW’nin üretmiş olduğu ilk otomobil ve motosikletiyle karşılaşıyoruz. Yukarıdaki fotoğrafta görebilirsiniz. Otomobilin hemen arkasında konumlandırılmış Atatürk fotoğrafı ise çok hoşuma gitti diyebilirim.
Key Museum’den bahsetmek gerekirse burada tam 140 adet klasik otomobil bulunuyor. Müze 5 farklı salona ayrılıyor;
Bu salonların ilkine baktığımız zaman yukarıdaki galeriden sağa tıkayarak fotoğrafları görebilirsiniz.  Bu salon bence çok basık tavanlı ve aydınlatma kesinlikle çok yetersiz diyebilirim. Salonun diğer fotoğraflarını aşağıdan izleyebilirsiniz.
Bu bölümde beni en çok heyecanlandıran otomobil kesinlikle Mercedes’ın efsane martı kanatı 300 SL oldu. hayran hayran kendisini uzun uzun izledim. Bunun dışında Sağ tarafta klasikler sol tarafta ise diğer otomobillere nazaran daha yeni otomobiller konumlandırılmış. Açıkcası müzeye ilk gittiğimde sadece burası zannedip bir hayal kırıklığı yaşadım ancak, bu bölümü bitirince karşıma çıkan salon inanılmazdı!

Ve işte karşınızda ikinci bölüm. Ben bu bölüme aşık oldum. Yüksek tavanlı, gerçek gün ışığı ve diğer yapay ışıklar, duvarların rengi ve aksesuarlarla her şeyiyle bu salondan çıkmak istemedim. Şimdide sizi bu salonla baş başa bırakıyorum..

“Key Museum”un kurucusu Murat Özgörkey, müzenin temelinin, kardeşi Selim’in 2002 yılında eski bir cipi toplamaya başlamasıyla atıldığını, bayiliğini yürüttükleri lüks otomobil markasının eski modellerini de alıp yenileyerek galeride sergilemeye başlayarak bugünlere geliyorlar.

Müzede, 1800’lerin sonundan 2011 yılına dek uzanan yelpazede 130 otomobil ve 40 motosiklet yer alıyor. Ayrıca 2 bin 550 model otomobil, otomobil temalı eşarp koleksiyonu, 2. Dünya Savaşı öncesinde arabaları süsleyen 300 kaput amblemi, 1900’lü yıllarının başlarından 1960’lara uzanan benzin pompaları, 50’li yıllara ait benzin istasyonu ve aksesuarları, 50’li yıllara ait reklam panoları bulunuyor.
Müzede turumuz devam ederken, üçüncü bölüme geliyoruz biraz daha BMW ağırlıklı ancak tabii ki yine çok özel otomobiller bulunuyor. Bu salonda BMW’nin M4 GTS versiyonundan tuttunda BMW 2002’yi, Lamborgini’den Diablo ve Countach’i görebiliyoruz. Bu sayede günümüzden geçmişe de yolculuk yapabiliyoruz.

Bu müze de anlam veremediğim bir konu ise otomobillerin nasıl sergilendikleri oldu. Mesala burada Lamborgini ile BMW modellerini yan yana görüyoruz. Burada tek uyum bir turumcu bir koyu renk otomobillerin renksel bazda birbirini takip etmesi oldu. Belki yan tarafta bulunan M3 CsL ve yanına standart bir M3 ile çok daha güzel bir kombinasyon olacağı aşikar. Çoğu otomobile bakıp geçiyorsunuz ancak özelliklerinin daha belirgin bir şekilde yazılması da çok daha iyi olacaktır. Otomobillerin yanında bulunan bilgilendirme standlarında otomobillerin kaç adet üretildiğine kadar detaylı sayısal bazda açıklamalar var ancak bazı otomobiller için sadece bu değerleri bilmek pek bir şey ifade etmiyor.

Bu alandan sonra ise motorsikletlerin bulunduğu alana geçiyoruz ancak burası benim hiç dikkatımı çekmediği için bu alanı pas geçtim 🙂
Sonrasında ise 1:8, 1:12 ve 1:18 ölçeklerinde tam 2550 adet model otomobilin bulunduğu alana geçiyoruz ki, eğer model otomobil merakınız var ise burada kafayı yiyeceksiniz !
Müzeden çok mutlu bir şekilde ayrılırken, böyle harika bir yeri bizlere sağladığı için Özgörkey Ailesine ne kadar teşekkür etsek az.. Bu yazıyı İzmir’den okuyan tüm dostların buraya gitmesini öneriyorum. Eğer otomobil meraklısıysanız da bir şekilde yolunuzu bu müzeye düşürün 🙂